Lovina Beach - Bali

8 mei 2010 - Lovina, Indonesië

Denpasar Airport. Na 3 uur vliegen komen we om 9 uur 's avonds aan. Al snel zijn we uit het vliegtuig en dan weten we weer wat we een klein beetje hadden verdrongen. De hectiek van het vliegveld. Met een paar duizend man in een grote hal wachten voor de paspoortcontrole. Geen airco. Twee slaperige kinderen en de meest trage douanebeambten ter wereld. Ondanks dat in onze rij slechts 40 mensen voor ons stonden duurde het nog 2 uur voor we aan de beurt waren. Eindelijk door de controle hadden we al snel de bagage gevonden, die ongevraagd door twee mannen voor ons werd gedragen. Natuurlijk moesten we hier voor betalen, maar we waren te moe en teveel bezig met Bas en Laura om ons hier druk om te maken. In Indonesie moet je nu eenmaal overal voor betalen. Nooit veel gelukkig, dus dat scheelt. In de aankomsthal zochten we naar onze chauffeur die met een bordje stond te wachten. Een taak op zich, want bij iedere passagier die door de deur kwam gingen er een paar honderd bordjes met namen omhoog. Gelukkig hadden we onze man snel gevonden en al snel waren we op weg naar ons huis in Lovina. Na 2,5 uur rijden kwamen we om 2 uur 's nachts aan.

In de villa werden we verwelkomd door Geert en Paula (Susan haar ouders), die 's middags waren aangekomen. Bas en Laura hebben van de ontvangst niets meegekregen, want ze zijn onderweg in slaap gevallen. De volgende dag konden ze opa en oma echter in de armen sluiten. De villa is een oase van rust vergeleken met de hectiek van het vliegveld. Prachtig gelegen aan zee met een schitterend aangelegde tuin en zwembad. Het personeel is ook meer dan vriendelijk en altijd bereid om een praatje te maken of ons ergens mee te helpen. Made en Komang 1 maken onze maaltijden klaar en het is alsof we elke dag uit eten zijn. Tevens maken ze het huis elke dag met veel liefde schoon. Komang 2 en Komang 3 zorgen voor de tuin en het onderhoud van het huis. Komang 4 is de bewaker, die vanaf 6 uur 's avonds tot 6 uur 's ochtends de boel om het huis in de gaten houdt. Tot slot hebben we nog 2 honden (Skippy en Mama Lou) en 2 puppy's die ons dagelijks gezelschap houden. Voor meer info over het huis zie http://www.vakantie-huis-bali.nl/

Zwembad Lovina BeachVilla Lovina BeachSusan in de Bale Benong

Dat de projectontwikkelaars goede zaken hebben gedaan blijkt uit het feit dat in ons 'straatje' nog een paar mooie villa's staan. Gelukkig is dit niet teveel ten koste gegaan van het authentieke Bali. De lokale bevolking woont tussen de villa's in en achter ons huis liggen de sawa's waar de rijst na 3 maanden rijp is om te oogsten. Voor ons huis liggen de houten vissersbootjes, waarmee de vissers 's avonds de zee op gaan, om 's morgens met een mandje vol vis weer huiswaarts te keren. De lokale kinderen hebben de weg naar ons plekje al snel gevonden. Paula had wat pennen meegenomen die gretig aftrek vonden en af en toe wordt er wat snoepgoed uitgedeeld. De kinderen zijn hier allemaal even lief en schattig. We hebben ze nog nooit kunnen betrappen op ruzie en ondanks het feit dat ze geen speelgoed hebben vermaken ze zich toch prima. Dagelijks komen de kinderen bij ons op het muurtje zitten en zingen ze Balinese liedjes voor ons.

Aanloop bij het zwembadVoetballen op het strandKinderen op het muurtjeLaua en de kindjes op het strand

De eerste dagen hebben we het rustig aangedaan en zijn we lekker in de buurt van het huis gebleven. Geert heeft de vissers meegeholpen met het in elkaar zetten van de boten. Als de vissers terugkwamen hielpen we mee om de boten het strand op te trekken. Rogier heeft nog even lekker met de jongens op het strand gevoetbald. Al met al een heerlijk ongedwongen sfeertje. Bas en Laura genoten met volle teugen van het zwembad en worden met de dag bedrevener in het zwemmen. Na een paar dagen hebben we Eric (onze chauffeur op afroepbasis) gevraagd om ons iets van de omgeving te laten zien. Zo zijn we naar een prachtige boedhistische tempel geweest. De enige op het voornamelijk Hindoeistische Bali. Ook hebben we de schitterende aangelegde Hot Springs bezocht waarin we in het met zwavel verrijkte water (goed voor de huid) hebben gezwommen. Geert en Rogier zijn nog een keer met Komang 3, de tuinman die ook schipper is, de zee op geweest om te vissen. Na een paar uur kwamen ze terug met tien vissen. Een aardige vangst die we verdeeld hebben onder de tuinmannen. Ze konden het echter toch niet laten om met een paar gebakken snappers terug te komen die we zelf op konden eten. Heerlijk.

Boedhistische tempelTerug van het vissenZonsondergang Lovina

Af en toe maken we een uitstapje naar wat plaatsjes in de buurt met de Bemo (hand ophouden en op de 'bus' springen). Ook zijn Geert en Rogier nog een keer met Komang 2 en 3 aan de wandel geweest, waarbij ze konden zien hoe de rijst geoogst werd. Op de traditionele manier wordt het rijst gedorst. De rijstkorrels worden uit de stengels geslagen en ook Geert heeft z'n beste beentje voorgezet om mee te helpen.

Noodgedwongen moeten we het nu iets rustiger aan doen, aangezien Bas gisteren een ongeluk heeft gehad. Zittend op de rand van het zwembad viel hij achterover tegen een rand aan. Een grote wond in z'n achterhoofd was het gevolg. Dokter Adi had 4 hechtingen nodig om het zaakje weer aan elkaar te krijgen en Bas loopt nu met een stuk tape op z'n achterhoofd rond. Ondanks de pijnlijke behandeling is het nu al niet meer aan hem te merken dat het gebeurd is. Hij speelt er weer net zo vrolijk op los als voorheen, maar het zwemmen zal er niet meer inzitten deze vakantie. Één dag voor vertrek mogen de hechtingen er pas weer uit. We vermaken ons echter prima bij de villa en we zullen de komende week Erik nog een paar keer vragen om wat meer van Bali te zien. Maar vergeleken bij het toeristische Kuta waar zowel Susan en Rogier als Geert en Paula al eerder zijn geweest zitten we nu echt in een paradijs. Door het contact met zowel het personeel als de lokale bevolking (iedereen groet iedereen hier) hebben we het gevoel middenin het 'echte' Bali te zitten.

Bas met Dr. AdiBas helpt mee met vissenLaura en Komang 3

Groeten,

De Schippertjes en de Smithjes

1. Fabian:
    8 mei 2010
    wat een verhaal weer zeg.. Het ziet er wel schitterend uit allemaal daar! te gek om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben daar. Mooi om te lezen over het contact met de lokale bevolking. Sneu voor bas dat ie niet meer mag zwemmen, maar vertel hem maar even dat wij hem een superstoere kerel vinden! Vier hechtingen in het hoofd en nu al weer vrolijk, stoer!

We hopen jullie snel weer te spreken hier in het bijna weggeregende Nederland.

p.s. gave fotos weer!
  2. Kari-Anne:
    8 mei 2010
    Zeker, prachtige foto's.
    Ik vraag me af hoe jullie straks de fotoboeken gaan samenstellen ;-)

Vervelend voor Bas! Gelukkig gaat het goed met hem.

Veel plezier!
  3. Janny Molema:
    10 mei 2010
    hoi,

wat is het daar móói zeg... wat heerlijk dat jullie zo lekker worden verwent ... zou echt wel even willen ruilen... wat vervelend voor Bas, dat was wel schrikken.... geniet er maar lekker van

groetjes janny
  4. Michel, Anita, Elsa & Anna:
    10 mei 2010
    Gelukkig is Bas een stoere jongen, maar wat zullen jullie geschrokken zijn. Geef hem maar een dikke knuffel, veel plezier de laatste week. Geniet er nog maar even extra van.

Groetjes Michel
  5. Rene, Marjon, Guido & Gwen:
    11 mei 2010
    Tjonge jonge wat een verhaal! Echt sneu voor Bas! Maar het is nu al een echte kerel! Gewoon doorgaan met plezier hebben ondanks de pijn.. Leuke foto's! Hahaha zoals KA al schreef, het zal wel een paar jaar duren voordat de foto boeken af zijn ;-)
    Hee en uh fijne verjaardag! En alvast een goede reis naar huis!
  6. Henk & Janny + kids:
    12 mei 2010
    wow man!!! Wat een geweldige reis is dit!!!!!! Vindt het echt fantastisch voor jullie! Volgens Eva en Laura moet Bas een kusje op het hoofd, dan is het zo weer over :-)

Groetjes, Henk, Janny, Eva, Laura 2 (hihi)