Feest op Bali

13 mei 2010 - Lovina, Indonesië

Eeuwig zonde dat we máár twee weken op Bali zijn geweest. De tijd is voorbij gevlogen. Geert en Paula zijn vandaag vertrokken en overnachten in Sanur voor hun vroege vlucht vrijdagmorgen. Zelf vertrekken we vrijdagmiddag en hopen we om zaterdagmorgen tegen 6 uur weer voet op Nederlandse bodem te zetten. Namens Bas bedankt voor de lieve reacties. Hij gedraagt zich als een stoere jongen en heeft nauwelijks last van z'n hoofdwond. Alleen als Docter Adi (of Docter Sweat zoals wij hem ook wel noemen) de wond komt verschonen is het even piepen geblazen. Vandaag zijn de hechtingen eruit gegaan en de wond ziet er prima uit. Helemaal trots loopt ie met z'n litteken in het rond en hij is helemaal blij dat de dokter niet meer langs hoeft te komen.

Eerder hadden we al gezegd dat we met open armen zijn ontvangen door de staf en de plaatselijke bevolking en daar is niets dan goeds bijgekomen. Gisteren was een grote feestdag voor de hindu's op het eiland. Balinees nieuwjaar werd gevierd. Wij mochten op uitnodiging van Made en Komang de tuinman dit gebeuren van dichtbij meemaken. Om half 7 werden we door 4 brommertjes opgepikt en naar de familietempel middenin hun kampong gebracht. Een hele belevenis. Gehuld in sarong en de mannen met de hindu-ster op het hoofd mochten we de tempel betreden. We werden letterlijk met open armen ontvangen en vooral Bas en Laura stonden in het middelpunt van de belangstelling. Na het gebed en de zegeningen met heilig tempelwater zijn we met Komang mee naar huis gegaan. Net als Made woont hij met 6 anderen in een huis met twee kamers. We kregen heel veel eten aangeboden, van zwarte rijst tot aan vruchten waar we de naam al niet meer van weten. Maar wel 'good for the stomach!'.

Gekleed voor de ceremonieLaura met Balinees jurkjeSusan en Laura bij Security Komang op de brommerTijdens Balinees nieuwjaarGroepsfoto

Tegen elf uur ging de karavaan weer terug naar onze villa waar nog een keer een ceremonie plaatsvond en de staf in gebed ging voor een voerspoedig jaar. Eerder in de week werden de voorbereidingen al getroffen en werd een soort vlaggemast van bamboe copmpleet versierd met bladeren en opgezet voor het het huis. Dat het een grote feestdag was, waarbij de economie een dag lang plat ligt bleek ook uit de enorme toeloop op het strand. Honderden mensen waar er normaal nog geen 10 rondlopen.

Ceremonie voor de villaSusan, Laura, SkippyDe 'vlaggestok'Bas aan het badmintonnen met Komang

Een dag eerder hadden we ons eigen feestje. Rogier werd 36. Nadat we 's morgens naar de pasar (markt) in Singarja zijn geweest werd hij door de complete huishouding onthaald. Het hele huis was versierd en er was een prachtige boog bij de poort gemaakt. 's Avonds werd er gezamelijk gegeten met iedereen van de staf. Heerlijke nasi goreng met sate. Als klap op de vuurpijl werd de avond afgesloten door een balinees orkest, begeleid door een paar balinese danseressen. Een cadeautje van Susan, Geert en Paula. Iedereen moest er aan geloven en werd door de dames uitgenodigd om mee te dansen. Dit alles onder het toeziend oog van de hele bevolking van het kleine dorpje. Er stonden zo'n 100 mannen, vrouwen en vooral kinderen om het zwembad mee te klappen en te dansen. Zonder twijfel de leukste verjaardag ooit.

Komang de visser aan het dansenGenieten van de balinese muziekVerjaardagstaartBalinese danseresEen leuk feestje

Eerder in de week heeft chauffeur Eric ons nog een dag rondgeleden. Langs het apenbos waar we de apen konden voeren. Daarna op de foto met grote leguanen, vliegende honden en slangen om tot slot een bezoek te brengen aan de prachtige hindu-tempel bij het Bratanmeer. Op een avond zijn Geert en Rogier nog met Komang Security en Komang de Visser mee geweest om naar het carnaval te gaan. Hier bleek echter een Babylonische spraakverwarring aan ten grondslag te liggen. In plaats van carnaval ging het om het engelse 'carnival'. Een kermis dus. En één die in de jaren 60 van Nederland niet had misstaan met een gammel reuzenrad en een steile wand. Verder wat eetkraampjes en veel kledingkraampjes. Ook werd er via een soort roulette gegokt om pakjes kretek-sigaretten, iets wat we in Nederland onvoorstelbaar zouden vinden.

Bas met vliegende hondTempel bij BratanmeerBas met de apenGeert en Komang in het reuzenradGokken op de kermis

Al met al was Bali een waardige afsluiting van onze reis. We willen iedereen bedanken voor de lieve reacties en mails die we hebben ontvangen. We zien jullie snel weer in levende lijve en willen ook graag horen hoe het jullie in de afgelopen maanden is vergaan.

Met de allerbeste groeten,

De Schippertjes

1. Kari-Anne:
    13 mei 2010
    Rogier, nog van harte met je 36ste!
    Zo vervelend om het zo te vieren ;-)

Jullie maken wel hele toffe dingen mee.
    Bas met die vliegende hond op de foto, wat een bizar beest!

Ik hoop dat de terugreis voorspoedig gaat.

Tot snel!

Kari-Anne
  2. Fabian:
    13 mei 2010
    Hey mensen, een hele goede reis terug, jammer voor jullie dat het erop zit. Neem nog even wat mooi weer mee deze kant op als je wat ruimte over hebt en nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag Rogier!
  3. de Mannetjes:
    Hallo lieverds,

Wat weer een belevenissen zeg. Ook leuk dat (o)pa en (o)ma ze mee hebben mogen maken.
    We wensen jullie een hele goede reis toe. We kunnen niet wachten tot we jullie weer zien.
    Bon voyage.............
    Abraham Monique Dennis Niels en Valentijn
  4. Greetje:
    Hallo,

Onvoorstelbaar dat de drie maanden voor jullie alweer voorbij zijn.
    De foto van Bas met de vliegende hond is een leuke foto. Echt stoer hoor! Tjonge wat hebben jullie veel gezien.
    Ik wens jullie een goede reis terug toe en welkom in Nederland.

Ik kon op de laatste bloggen niet reageren want ik ben geopereerd aan mijn hand twee week geleden. Als het goed gaat mag ik woensdag weer voor halve dagen beginnen.

Tot gauw.

Groetjes
    Greetje
  5. Janny:
    hallo,

ik wens jullie als eerst een super goede reis terug
    Rogier nog van harte
    en Bas... lekker stoer ben jij
    super foto's
    kleed jullie maar warm als jjullie terug komen, want het is hier echt niet warm

gr janny
  6. Hanneke Schoon:
    Lieve Rogier,
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ik ben natuurlijk weer veel te laat.

Lieve Susan,
    Heb je ook een leuke moederdag gehad?

Ook heb ik het vorige bericht gemist op de een of andere manier dus heb ik even terug moeten lezen. Arme Bas, maar wat is 'ie stoer!!!

Ik zit af en toe watertanden te lezen. En wat een villa dames en heren! Dat zwembad! En wat fijn dat je niet het gevoel hebt in een of ander villapark te zitten, maar tussen de lokale bevolking.

En oh ja: Ligt het aan mij of is Laura ontzettend gegroeid in de laatste 3 maanden?

Ik hoop dat jullie een goede reis terug hebben en laat maar even weten of jullie veilig zijn geland.

3 dikke verjaardagszoenen!
    Hanneke.
  7. Michel, Anita, Elsa & Anna:
    Hey Schippertjes!

Rogier nog van harte gefeliciteerd! Prachtige verjaardag gehad zo te zien, da's nog eens wat anders dan met een slagroomtaartje in een kringetje ;-)

Goede reis terug, het acclimatiseren zal nog een hele klus worden. Maar dat is jullie vast toevertrouwd. Je neemt in elk geval een schat aan ervaringen mee en een herinnering voor het leven.

C ya soon.

Groetjes, Michel, Anita, Elsa & Anna
  8. Kruismannetjes:
    Ha Schippertjes,
  9. Kruismannetjes:
    Ha Schippertjes,

Wat een verhalen! We zijn erg benieuwd jullie weer terug te zien, vooral de kinderen vragen nu bijna elke dag wanneer jullie terug zijn. Geniet nog van jullie dagen daar en tot gauw!!

Groetjes, Geubel, Gina, Dominiek, Amira en Eline
  10. Henk & Janny + kids:
    17 mei 2010
    Hi,

Wat kun jij goed schrijven zeg! Leuke foto's en dito verhalen! Tot gauw!!!!

PS. je hebt de weddenschap gewonnen, we zijn nog niet live... :-)